Khamis, November 04, 2010

Ya Allah hidupkan lah aku, ibu-bapa ku, saudara keluarga ku dan muslimin muslimat ...dulu dan selamanya..hidup sebagai muslim..dan mati dalam iman...berbekal kunci syurgamu..

basically artikel nih aku dapat dari blog member aku(click here)......maria...so aku nak share sikit ar buat...moga..bermanfaat.. 


jadi berikut adalah tanda2 menunjukkan kita dalam hari2 kita mahu di panggil "pulang".....


100 hari sebelum mati:
  • Tanda yang pertama sekali. Semua orang Islam akan dapat tanda neyh. Just realise or not realised. 
    Usually, berlaku selepas Asar.
    Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan you are shaking.
    Kalau kita dapat realise tanda neyh, terdetik dalam hati ini tanda-tanda nak mati, maka getaran ini akan berhenti setelah kita sedar akan tanda ini.
    Bagi mereka yang tetap tidak sear, maka tanda ini tak memberi manfaat dan terus ditenggelami kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian.
    ::Untung sangat-sangat bagi mereka yang sedar kerana peluang ini boleh di manfaatkan sepenuhnya untuk mempersiapkan diri menghadap-Nya kelak.
40 hari sebelum mati:
  • Berlaku selepas Asar. Bahagian pusat akan berdenyut. Time neyh, nama kita yang tercatat pada daun yang pokoknya berada di atas Arash Allah SWT akan gugur. Malaikat maut akan mengambil daun itu dan mula mengikuti kita.
    Malaikatmaut akan sepintas lalu memperlihatkan wajahnya. Kita akan rasa bingung untuk seketika. (ouh, sebab tu kalau keadaan tiba-tiba sunyi, org cakap malaikat lalu)
Tanda 7 hari:
  • Tanda ini akan diberi pada mereka yang akan diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit neyh yang tidak makan, secara tiba-tiba berselera makan.
Tanda 3 hari:
  • Time rasa denyutan di bhgn tgh dahi. Jika tanda ini dpt dikesan, maka berpuasalah supaya perut kita tak banyak najis bagi menyenangkan orang yang bertugas menguruskan jenazah kita kelak.
    Time neyh jugak, mata hitam kita tak akan bersinar dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh. Ini boleh dilihar dari sisi.
    Telinga akan layu, yang mana bhgn sisinya beransur-ansur masuk ke dalam.
    Telapak kaki yang terlunjur, akan perlahan-lahan jatuh ke hadapan dan sukar di tegakkan.
Tanda 1 hari:
  • Berlaku sesudah Asar. Kita akan rasa satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana kita tidak akan sempat utk menemui Asar esoknya.
Tanda AKHIR:
  • Kita akan merasakn sejuk di bhgn pusat dan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bhgn halkum. Time neyh, ucaplah dua kalimah syahadah dan diam diri utk menatikan kedatangan malaikat maut.


SESUNGGUHNYA....LAFAZLAH DENGAN YAKIN...TETAP DAN PERCAYA DALAM HATI..DAN BUKTIKAN DENGAN PERBUATAN...BAHAWA "TIADA TUHAN SELAIN ALLAH DAN NABI MUHAMMAD ITU PERSURUH ALLAH".....moga hidup, ibadah, perbuatan kita...dan mati kita hanya kerana Allah....sesungguhnya...hidup ini insyaAllah dan mati itu pasti...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan